الحوكمة في إطار ISO26000 لدى المؤسسة العائلية - مع الإشارة لمؤسسة Condor -
DOI:
https://doi.org/10.54960/jfcg.v3i1.36الكلمات المفتاحية:
Condor، Family Enterprise، Governance، Implementation، Social Responsibility، Sustainable Development، ISO26000الملخص
تسعى الورقة البحثية هذه إلى تبيان مدى مساهمة المواصفات القياسية الدولية لتوطين المسؤولية الاجتماعية ISO26000 لدى مؤسسة CONDOR التابعة للمجمع العائلي "بن حمادي"؛ والرائدة في قطاع الصناعات الإلكترونية والكهرومنزلية. وخدمة لهذا الغرض تم إعتماد المنهج التحليلي لتوضيح الدور المتجدد الذي تقتضيه المسؤولية الاجتماعية للمؤسسات العائلية مساهمة منها في تحقيق التنمية المستدامة. مع التركيز على تشخيص مشروع توطين المسؤولية الاجتماعية في إطار مشروع MENA من خلال إرساء مواصفات الـISO26000 بصفتها أداة لممارسة الحوكمة.
بينت النتائج أن توطين المواصفات القياسية الدولية للمسؤولية الاجتماعية ISO26000 يمكن المؤسسة العائلية من ممارسة الحوكمة والرفع من رشادة قراراتها؛ بحكم أن السؤال الجوهري الأول للـISO26000 يهتم بآليات توطين الحوكمة في مختلف وحدات الأعمال المؤسسة الخاصة-العائلية.
التنزيلات
المراجع
ACQUIER, A, & GOND, J.-P. (2007). At the sources of corporate social responsibility: the (re) discovery of a founding book, Howard Bowen's Social Responsibilities of the Businessman. 10 (2).
ALGHALIBI, T, & ALAMERI, S. (2010). Social Responsibility and Business Ethics -Management and Society- (éd. Third Edition). Amman: Dar Wael Publishing and Distribution.
ALKHALIDI, I. B. (2010). The Ethical and Social Responsibility of Contemporary Business Organizations. Amman: Media House for Publishing and Distribution.
ATTARCA, M, & JACQUOT, T. (2005). The representation of corporate social responsibility: a confrontation between theoretical approaches and managerial visions: 14thInternational Strategic Management Conference - AIMS-. Angers-France.
BARNES, L, & HERSHON, S. (1985). Transferring power in a family business. (H.-H. B. Review, Éd.) p. 105.
BENSEFIANE, Z. (2015). Social Responsibility of the Private company in Achieving Sustainable Development - with reference to Condor Electronics-. PhD thesis. Tlemcen.
BOUDI, A, & BENSEFIANE, Z. (2011, October). Social Responsibility of the Private entreprise in Achieving Sustainable Development. (U. o. Tlemcen, Éd.) Journal of Economics and Managemen (10).
CARROLL, A. (1991, July-August). The pyramide of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakholders. (Business-Horizons, Éd.) .
DAFT, R. (2002). Organizational theory and desing; West Publishing Co. New Work.
DUBOIS, P. (2012). CSR, between value creation and new social contract; the circle of the company and the management - the responsibility of the companies. paris: Eyrolles.
ELASARG, H. (2012). Corporate social responsibility: challanges and prospects for development in arab countries. MPRA paper.
GATHINJI, A. (2004). Corporate Social Responsibility. United Nations. Switzerland -Geneva-: United Nations Conference on Trade and Development.
GELINIER, O, & al. (2002). Sustainable development: for a competitive and responsible enterprise. Paris: ESF publisher.
HAMDANE, M. (November 16-15, 2009). Advantages of turning family enterprises into joint stock companies. Damascus: family enterprises Conference.
HANNACHI, M. (2015). The strategic regeneration of the family business: the case of multigenerational companies. PhD thesis. University of Avignon. France.
IGALENS, J. (2012). Corporate Responsibility: Challenges, Risks and New Practices; the circle of the company and the management-. Paris: Eyrolles.
ISO. ((nd)). Participate in ISO 26000 International Standard on Social Responsibility.
LANOIZELEE, M. Q., & CAPRON, F. (2007). At the sources of corporate social responsibility: the (re) discovery of a founding work, Social Responsibilities of the Businessman d’Howard Bowen.
MEDEF. (June 2003). Sustainable Development and Small and Medium Enterprise. National Confederation of French Employers. france: sustainable development committee.
NADJME, A. n. (2006). Business Ethics and Business Responsibility in Business,. Amman: Dar Al - Warraq Publishing & Distribution.
OUDA, M. (1995). Foundations of Sociology. Beirut: Dar al-Nahda al-Arabiya.
PORTER, M, & KRAMER, M. (2006, december). Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility . (H.-H. B. Review-, Éd.).
WBCSD. (1999). Meeting changing expectations: Corporate social responsibility.Retrievedfrom http.//www.w bcsd.org/wcb/publucations/csr2000.pdf .
التنزيلات
منشور
كيفية الاقتباس
إصدار
القسم
الرخصة
الحقوق الفكرية (c) 2021 Journal of Finance & Corporate Governance
هذا العمل مرخص بموجب Creative Commons Attribution 4.0 International License.