The role of accounting knowledge in supporting and enhancing accounting practice in light of the internationalization of accounting education

Authors

  • Abd El Rahman Mohmmed RASHWAN University College of Science and Technology, Palestine
  • Heba H.M. Abu Arab Palestine Technical College, Palestine

DOI:

https://doi.org/10.54960/jfcg.v5i1.67

Keywords:

Accounting knowledge, Accounting Practice, Internationalization of Accounting Education

Abstract

The study aimed to identify the role of accounting knowledge in supporting and enhancing accounting practice in light of the internationalization of accounting education, in order to answer the questions and test the hypotheses of the study, the researchers relied on the descriptive-analytical approach, and to obtain the relevant data, a questionnaire was distributed after its evaluation to the study population.

The results of the study proved that there is a role for scientific, technical and practical accounting qualification in promoting accounting practice in light of the internationalization of accounting education.

The study recommended the necessity of taking into account the development plans in universities to provide time for faculty members in the accounting departments in Palestinian universities to develop their scientific knowledge in line with the internationalization of accounting education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

بن صالح، عبد الله، (2016-207)، "أهمية تطوير التعليم المحاسبي في ضوء مستجدات معايير الإبلاغ المالي الدولية ودورها في تحديد الخدمات المحاسبية في الدول العربية، شهادة دكتوراه، جامعة حسيبة بن بوعلي بالشف، 2016-2017.

بن صالح، عبد الله، راتول، محمد، (2016)، "أهمية تطبيق الاتجاهات الحديثة للتعليم والـاهيل المحاسبي وفق معايير التعليم المحاسبي الدولية في تعزيز جودة المخرجات المحاسبية دراسة حالة الجزائر-تونس-المغرب"، مجلة دراسات العدد الاقتصادي، المجلد 7، العدد 3، 183-212.

بوعزرية، هجيرة، لندار، نبيلة، (2017)، واقع التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية في ظل التوجه نحو تطبيق معايير الإبلاغ المالي الدولية، جامعة الجيلاني بونعامة خميس مليانة، ص ص 13-14

التائب، عادل عبد السلام، (2014)، "كفاءة مخرجات التعليم المحاسبي في الوفاء بمتطلبات العمل المصرفي وسبل تطويرها وفق آراء الأكاديميين والمهنيين" (الأردن، مؤتمر تكامل مخرجات التعليم مع سوق العمل في القطاع العام والخاص، المنعقد بتاريخ 4/28 إلى 1/5 – 2014).

جبار، ناظم شعلان، صوشة، مارية علي، (2020)، "اتجاهات لتطوير برامج التعليم المحاسبي: التكامل بين بيانات الموقف للجنة تغيير التعليم المحاسبي ومعايير التعليم المحاسبي الدولية"، مجلة العلوم التجارية، المجلد 19، العدد 2، 227-262.

رشوان، عبد الرحمن، (2018)، "دور التعليم المحاسبي في الجامعات الفلسطينية في تعزيز الممارسة المهنية والأخلاقية لمهنة المحاسبة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس"، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، المجلد 2، العدد 43، 253-268.

الزاملي، علي عبد الحي هاني (2018)، التعليم المحاسبي ودوره في تطوير المهارات المهنية لخريجي المحاسبة، مجلة الإدارة والاقتصاد، المجلد 3، العدد 12، جامعة القادسية العراق.

الصانع، بلال أمجد، (2010)، "دور التعليم المحاسبي الجامعي في تأهيل الخريجين على استخدام الحاسوب في العمل المحاسبي، مجلة تكريت للعلوم الإدارية والاقتصادية، المجلد 6، العدد 3، 168.

العلوي، كمال، (2006)، "مبادئ المحاسبة المالية وتدقيق الحسابات الممارسات النظرية والعملية"، القاهرة، دار الفكر العربي.

فتح الإله، محمد أحمد، (2016)، مدى التوافق بين التعليم المحاسبي في الجامعات السودانية ومتطلبات بيئة الأعمال المعاصرة والاتحاد الدولي للمحاسبين من وجهة نظر أرباب العمل وأعضاء هيئة التدريس"، المجلة العربية لضمان جودة التعليم العالي، المجلد 9، العدد 23، 192-213.

لعكيزة، ياسين، زرقون، محمد (2018)، “دور المعرفة المحاسبية في تحسين المعلومات المالية: من وجهة نظر مهني المحاسبة"، مجلة الاقتصاد والتنمية البشرية، المجلد 9، العدد 3، 184-198.

مزياني، نور الدين، (2018)، "واقع برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الجزائرية وتوافقها مع متطلبات المعيار 3 من المعايير الدولية للتعليم المحاسبي – دراسة ميدانية"، مجلة الباحث، المجلد 18، العدد 1، 491- 506.

مصطفى، أحمد سعيد، (1997)، "إدارة الجودة الشاملة في تطوير التعليم المحاسبي، لمواجهة تحديات القرن الحادي والعشرين، مؤتمر إدارة الجودة الشاملة في الفترة من 11/12 مارس 1997، كلية التجارة ببنها، جامعة الزقازيق، مصر.

A Sawalqa, A. & Obiadat, F. (2014). Bridging the Gap in undegraduate Acconting Education Programs in Jordaian Universities, (Malaysian economic journal, Vol. (25), No. (13), 253-268.

Al-Aroud, Shaher Falah. (2017). The Extent of Effectiveness of Accounting Knowledge in Increasing Accounting Performance of the Jordanian Industrial Public Shareholding Companies, Bussiness. Accounting and Finance Resarch. Vol 7, No 1 , 58-69.

https://www.academia.edu/20391155/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%8A%D8%A9

Richards, R., Stevens, R., Silver, L., & Metts, S. (2019). Overcoming employer perceptions of online accounting education with knowledge. Administrative Issues Journal: Connecting Education, Practice, and Research, 8(2), 70-80.

Published

2021-06-30

How to Cite

RASHWAN, A. E. R. M. ., & Abu Arab, H. H. . (2021). The role of accounting knowledge in supporting and enhancing accounting practice in light of the internationalization of accounting education . Journal of Finance & Corporate Governance, 5(1), 73–97. https://doi.org/10.54960/jfcg.v5i1.67

Issue

Section

Articles