Accounting education requirements in Algeria according to the International Standard Education (IESs 6): A comparative study between the standard and the Institute of Education Specialized in the Accounting Profession (IESPC)

Authors

  • Ali MAMI University of medea, Algeria
  • Ali Omar Abd ELssamad University of medea, Algeria

DOI:

https://doi.org/10.54960/jfcg.v5i1.66

Keywords:

Accounting Education, Institute of specialized education in the accounting profession, International Education Standards

Abstract

This study examines the extent to which the Institute of Education Specialized in the Accounting Profession in Algeria responded to the requirements of the International Standards for Education No. 06 related to the assessment of professional competence. As well as the merits of the institute of education specialized in the accounting profession created in Algeria, and this is for the purpose of comparison and the extent of the latter’s response to the requirements of the standard, and for that we will rely on the descriptive analytical approach by reviewing the international standard for education and explaining in detail the procedures and stages that the stalker goes through to reach a profession, and then adopt The comparative approach by identifying the congruences and differences between the content of the standard and the content, where it was reached in the end that the educational path in the institute responded to most of the requirements of the standard, especially the tests used to evaluate trainees for the purpose of obtaining certificates, but it has not been applied so far, which hinders the evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

علي صوشة مرية. (2018). المسار التعليمي لممتهني المحاسبة والمراجعة في ظل متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، المسيلة: جامعة محمد بوضياف.

الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، العدد 43 لسنة 2012، المرسوم التنفيذي رقم 12-288 المؤرخ في 02 رمضان 1433 الموافق لـ21 يوليو 2012، يتضمن إنشاء معهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب وتنظيمه وسيره، الفصل الأول: أحكام عامة، المواد: 01/02/03. -

الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، العدد 65 لسنة 2011، المرسوم التنفيذي رقم 11-393 المؤرخ في 28 ذي الحجة 1432 الموافق لـ24 نوفمبر 2011، يحدد شروط وكيفيات سير التربص المهني واستقبال ودفع أجر الخبراء المحاسبين ومحافظي الحسابات والمحاسبين المتربصين، المواد: 02-18، ص ص: 18-20.

الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، العدد 14 لسنة 2013، قرار وزاري مشترك مؤرخ في 3 رجب 1433 الموافق لـ24 مايو 2012 يعين مركز الامتحان ويحدد الكيفيات العملية للامتحان النهائي للحصول على شهادة الخبير المحاسب وكذا تشكيلة لجنة المداولات، ص ص: 23-24.

IAESB. (2021). About IAESB. Retrieved from: http://www.iaesb.org/about-iaesb.

International Federation of Accountants. (2017). Handbook of international education pronouncements. International Accounting Education Standards Board.

Arrêté interministériel du 8 Joumada Ethania 1438 correspondant au 7 mars 2017 fixant la liste des diplômes universitaires ouvrant droit au concours d’accès à l’institut d’enseignement spécialisé de la profession comptable, Journal officielles N°45, P ; 11.

Published

2021-06-30

How to Cite

MAMI, A., & Abd ELssamad, A. O. (2021). Accounting education requirements in Algeria according to the International Standard Education (IESs 6): A comparative study between the standard and the Institute of Education Specialized in the Accounting Profession (IESPC) . Journal of Finance & Corporate Governance, 5(1), 60–72. https://doi.org/10.54960/jfcg.v5i1.66

Issue

Section

Articles